Niet boos zijn…

Niet boos zijn…

Hoe vaak werd dat niet tegen jou verteld als kind ? En tot een aantal jaren geleden zei ik het zelf tegen mijn neefjes en nichtjes. Je mag niet boos zijn. Zo hard zat het in mijn systeem. Tot ik mijn eerste coachopleiding volgde en begon in te zien dat ELKE emotie zijn ruimte moet krijgen.

Boos zijn, kwaad worden heeft een negatieve bijklank gekregen en ik vraag me af waarom? Wat maakt dat we deze emotie amper mogen uiten? Wat is er mis mee om eens te roepen of om eens een blad te scheuren of om gewoon te erkennen dat je dit gevoel hebt?

Volgens mij heeft het te maken met dat boosheid gelinkt wordt aan beelden, situaties, verhalen waarin mensen extreem boos worden, ontploffen bij wijze van spreken én vaak dramatische gevolgen kan hebben. Terwijl als je van jongs af aan leert om deze emotie te uiten, kan het niet opgekropt worden en kan er over gepraat worden.

Eind vorig jaar heb ik een retraite gevolgd in Nederland en tijdens deze intensieve 48uur zat er een oefening tussen om onze woede te uiten. We zaten op onze knieën met een kussen voor ons en we mochten 5min slaan op dat kussen en tegelijkertijd roepen. Wat luchtte dat op seg! Even denken aan alle tegenslagen, aan elk klein en groot iets dat mij kwaad maakte en nu kreeg ik dé kans om dit te uiten. Ik kan het alleen maar aanraden.

Het is fout om een emotie te onderdrukken want emoties die niet getoond worden die kroppen we op. En opgekropte emoties zetten zich vast in ons lichaam en zorgt ervoor dat het lichaam uit balans geraakt én het gaat er toch op andere manieren uitkomen. Denk maar eens aan die keren dat je korter reageerde terwijl je dat niet bedoelde of dat je s’nachts droomt dat je staat te roepen tegen iemand of dat je slecht gezind rondloopt en niet weet waarom.

De volgende keer dat jou iets raakt en je bent boos. Denk niet, ik mag niet boos zijn. Slik deze emotie niet weg. In plaats daarvan, sta eens stil bij dit gevoel. Erken het en zeg tegen jezelf, het is oké om kwaad te zijn. En bedenk dan een manier om deze emotie te uiten:
– een sprintje doen
– praat met iemand erover of de persoon die je kwaad heeft gemaakt, ermee confronteren. Al zou ik bij die laatste wel tot 10 tellen voor je iets zegt want door woede durven we soms ook dingen zeggen die we niet menen.
– mediteer
– sla op een kussen
– …

Want zoals elke emotie, is het ook bij boosheid belangrijk om deze na een tijdje los te laten anders geraak je verbitterd. En dat is het niet waard.

En hoe zit het bij  jou? Wanneer ben jij nog eens voor het laatst boos geworden? Of onderdruk je deze emotie?

En heb je hulp nodig bij het uiten van je emoties? Contacteer mij dan gerust voor een gratis kennismakingsgesprek (karlien@reconnect-coaching.be) en dan bekijk ik wat ik jou voor kan betekenen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *